Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.
De kolde måneder begynder at nærme sig, og det betyder for mange bilejere, at der skal nye dæk på bilen. At skifte fra sommerdæk til vinterdæk kan dog hurtigt blive en dyr affære, hvis der ikke allerede ligger et sæt vinterdæk klar i garagen. Løsningen på dette kan være helårsdæk.
Hvad er helårsdæk, og hvad bør man være opmærksom på?
Helårsdæk er – som navnet antyder – en type dæk, som man kan bruge både om sommeren og om vinteren. Med helårsdæk slipper man altså for at skulle skifte dæk, når foråret nærmet sig og igen, når efteråret og vinteren nærmer sig. Vælger man løsningen med helårsdæk, er der dog nogle ting, som man som bilist bør være opmærksom på.
Først og fremmest skal det siges, at helårsdæk om vinteren fungerer bedst på ryddede og saltede veje. Ligger der meget sne, eller er der af en anden grund meget glat føre, bør man derfor ikke køre afsted med helårsdæk. Helårsdæk er altså ikke lige så gode i kraftigt vintervejr, som vinterdæk er.
Det nogenlunde samme princip gælder om sommeren. Når man fremstiller et helårsdæk, bliver det et dæk, som kan fungere både om sommeren og om vinteren, men som ikke er lige så optimalt i nogen af årstiderne, som henholdsvis sommer- og vinterdæk er. Hvis man har behov for at kunne køre i alt slags vejr både om sommeren og om vinteren, er det derfor sandsynligvis bedst med sommer- og vinterdæk i stedet for helårsdæk.
Andre regler i udlandet
Udover at være opmærksom på vejrforholdene når man kører med helårsdæk, er det også vigtigt at være opmærksom på, hvilke regler der gælder for dæk i andre lande, hvis man skal på udenlandsferie eller arbejder i et af vores nabolande. Eksempelvis gælder der andre regler i Sverige for, hvilke dæk biler skal være udstyret med på de forskellige årstider.
Fordele og ulemper ved helårsdæk
Som nævnt er en af de største fordele ved helårsdæk, at man slipper for at skifte dæk to gange om året. Udover at spare tid på dækskiftet kan de fleste også spare en del penge ved at vælge løsningen med helårsdæk, da det så kun er nødvendigt med ét sæt fælge til bilen.
Der er også tidspunkter på året, hvor det faktisk er mest fordelagtigt at køre med helårsdæk. Det gælder eksempelvis i overgangen fra efterår til vinter, hvor der ofte fra den ene dag til den anden kan ligge sne på de danske veje. I sådan nogle situationer er det de færreste, som når at skifte til vinterdæk natten over, og i de tilfælde er det altså at foretrække, at bilen er udstyret med helårsdæk i stedet for sommerdæk.
Det samme gælder, når foråret begynder at nærme sig. Her er mange i tvivl om, hvornår det er det rette tidspunkt at skifte over til sommerdæk igen. I overgangsperioderne kan man således sige, at det for mange er at foretrække at have helårsdæk på bilen, da de gør sig godt i al slags vejr.
Billede: https://pixabay.com/da/photos/vinterd%C3%A6k-reifenwechsel-bil-modne-2861853/