I 2008 blev flexleasing godkendt, og det ændrede måden, vi bruger biler i Danmark. Men hvad er flexleasing, og hvordan ændrede det vores forhold til biler? Den største bule i danskernes forhold til biler kommer af, at vi er et af de lande, hvor det er dyrest at være bilejer. Især registreringsafgiften har betydet, at mange ikke har haft råd til den bil, de gerne vil køre i. Selvom de ville have det andre steder. Registreringsafgiften bliver højere, jo dyrere bilen er, og det gør det meget dyrt at eje luksuriøse biler i Danmark. Det ærgrer mange entusiaster, som gerne vil køre noget, der er spændende. Derved ikke sagt, at det er kedeligt at køre i en billigere bil, men dem, som bruger megen tid i deres biler og har arbejdet hårdt, vil naturligvis gerne nyde det, som de dyrere biler kan. Flexleasing går ind og letter trykket fra registreringsafgiften, så du får mulighed for at have en beundringsværdig bil, uden det koster dig en bondegård i afgift. Gyldendals Leksikon klargør udførligt, hvis du efter at have læst denne artikel stadig sidder med spørgsmål om, hvad flexleasing er.
Månedlig rente, som er meget mindre
Når du flexleaser betaler du en månedlig rente i stedet for en stor engangssum. Den månedlige rente ligger på mellem 0,5 og 2 procent, og det er noget af en forskel fra registreringsafgiften, hvis du betaler registreringsafgiften ad en omgang. Den er nemlig på 150%, hvis bilen er mere end 350.000 værd. Derved sparer du en formue ved at flexlease og betale det mindre i registreringsafgift. Det betyder dog også, at du skal sælge bilen bagefter. Men det kan være lettere, end du tror, og måske endda en fordel.
Mulighed for at skifte vognen ud
At du skal sælge bilen, er ikke usædvanligt svært med flexlease. Tværtimod. Du slipper for registreringsafgiften, så udenlandske købere med fordel kan købe din bil. Når bilen er solgt, har du muligheden for at skifte bilen ud. På den måde kan du skifte bil og opleve alt fra japansk teknik til tysk mekanik uden det store besvær.