De to vigtigste ting, en bil kan, er at starte og stoppe. Det siger sig selv, at en bil skal starte, men den skal også kunne stoppe. Den skal kunne bremse. Desværre er alt for mange danskere for dårlige til at vedligeholde deres bremser. Resultatet bliver, at bilen hænger i bremsen, og det kan have enorme konsekvenser for både dig som bilens fører og folk omkring dig. Slidte bremser betyder længere bremselængder. Hvis du skal foretage en nødbremsning, handler det om at stoppe brat. Der er sjældent mange meter at give af, når du skal nødbremse, og det kan altså være forskellen på at slippe godt eller skidt fra en uheldig situation. Du bliver hurtigt fartblind, når du kører, men med 80 km/t kan det have fatale konsekvenser, hvis dine bremser for længe om at gøre hold. Du kan være meget sikrere på vejen, hvis du får et udskift af bremser. Et bremseskift kan betyde alt for dig og dine omgivelser.
Hold øje med, om dine bremser trænger til at blive skiftet
Udskift af bremser er nok ikke noget, du tænker over i hverdagen. Ikke desto mindre er det vigtigt at holde øje med, om bilens bremser trænger til et bremseskift. Du kan se på flere måder, om dine bremser er ved at være slidte og trænger til et bremseskift. Eksempelvis:
- Hvis du oplever, at din bil laver mærkelige bevægelser, når du bremser. Det tyder på slidte bremseklodser.
- Mærkelige lyde fra dine bremser kan være rust. Men hvis dine bremser laver lyde, som bliver ved efter opstart tyder det på, at de er slidte.
Betydningen af bremselængde ved nødbremse
Når du skal nødbremse, vil du stoppe hurtigst muligt. Det skal gå stærkt. Ved 80 km/t har du typisk en bremselængde på knapt 50 meter i en personbil. Det er altså 50 meter, det tager, før du holder stille. Slidte bremser forlænger din bremselængde, så du ikke kan bremse op, selvom du holder god afstand til andre i trafikken. Selv under bykørsel ved 50 km/t er din bremselængde omkring 30 meter, og de ekstra meter kan få stor betydning.